Budakalász közösségi közlekedési javaslata: továbbra sincs előrelépés az új buszjárat ügyében

Budakalász közösségi közlekedési javaslata: továbbra sincs előrelépés az új buszjárat ügyében

Budakalászon immár egy évszázada a HÉV jelenti az egyetlen közösségi közlekedési lehetőséget. Bár a közlekedési problémák egyre súlyosbodnak, és a szakértők, a helyiek, sőt még a döntéshozók is a tömegközlekedés fejlesztését tartják a megoldás kulcsának, a helyzet ennek ellenére évtizedek óta változatlan. - olvasható a budakalasz.hu-n. 

Júliusban Forián-Szabó Gergely polgármester levélben foglalta össze a 2-es vasútvonalat a H5 HÉV és az M3 metró vonalaival összekötő Üröm, illetve Újpest-városkapu irányokban közlekedő autóbuszjárat beindítására tett korábbi javaslatokat. Az Építési és Közlekedési Minisztérium illetékeseinek hangsúlyozta a buszjárat beindításának szakmai érveit, a lakossági igényeket és a várható előnyöket igényeket és a várható előnyöket is

Az ismételt kezdeményezésre Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár válaszolt. Levelében jelezte: „a javasolt új járati útvonal valamennyi részszakaszán jelenleg is rendelkezésre áll a MÁV Zrt. és a BKK Zrt. járatai által biztosított nagy kapacitású és sűrű kiszolgálást nyújtó közszolgáltatás”, ezért nem látják indokoltnak a javasolt közlekedésfejlesztést. Arra is hivatkozott, hogy Üröm irányába jelenleg csak midibuszokkal lehet közlekedni. Véleménye szerint ahhoz, hogy normál méretű autóbuszok is elférjenek az úton, beruházásokra lenne szükség.

Forián-Szabó Gergely az indokokat nem tartotta valósnak. Válaszlevelében jelezte: jelenleg sem Budakalász és Üröm között, sem pedig Budakalász központja és Újpest között nincs közvetlen közösségi közlekedés. A ma elérhető közszolgáltatásokkal Budakalász központjából az 5 kilométerre fekvő Ürömre két átszállással átlagosan 60 perc alatt lehet eljutni. Budakalász központjából a 11,5 kilométerre lévő Újpest-Városkapu eléréséig ugyancsak kétszer kell átszállni, a menetidő 50 perc. Kitért a BKK 204-es buszjáratára is, ami a bevásárlóközpontot és Újpestet köti össze, de ennek eléréséhez Budakalász központjából 28 percet kell gyalogolni. Emiatt ez a buszjárat nem alkalmas a helyi lakossági igények kiszolgálására – fogalmazott a polgármester.

Forián-Szabó Gergely arra is felhívta a figyelmet, hogy Üröm és Budakalász bevásárlóközpont között egy magánvállalkozás közlekedtet 11-12 méter hosszúságú autóbuszokat (piros bevásárlóbusz). A gyakorlatban tehát nem csupán az államtitkári levélben említett midibuszok, hanem normál méretű személyszállító járművek is rendszeresen közlekednek. Sőt, a két települést összekötő úton nyergesvontatókkal és kamionokkal is gyakran találkozunk. Bár a megállók kialakítása valóban igényel infrastrukturális beruházást, de a fizikai adottságok önmagában nem lehetetlenítik el a buszjárat beindítását.

A polgármester kitért arra is, hogy a korábbi minisztériumi egyeztetéseken legnagyobb akadályként a Volánbusz kapacitáshiánya (kevés a jármű, nincs sofőr), valamint a források szűkössége merült fel.

 

A gazdasági-pénzügyi korlátokat meg lehet érteni, de javaslatunkat azzal elhárítani, hogy nincs szükség a kért közszolgáltatásra, valamint a megvalósítás műszaki akadályokba ütközik, nem lehet – fogalmazott a polgármester.

A Szentendrei HÉV remélt mielőbbi rekonstrukciója miatt kieső kapacitásokat főként autóbuszokkal lehet majd pótolni. Ennek apropóján a polgármester kérte Nagy Bálint államtitkárt, hogy ismételten fontolja és vizsgálja meg a budakalászi javaslatot, amelyet az érintett települések is támogatnak. Az M3-as metróvonal, illetve Üröm vasútállomáson keresztül a 2-es (Budapest-Esztergom) vasútvonal Budakalászról való elérése nem csak a pályafelújítás idejére lehet racionális megoldás. A HÉV-pótlási időszak jó alkalom lehet az üzemeltetési tapasztalatok megszerzésére és a buszjárat indokoltságának megerősítésére – fogalmazott Forián-Szabó Gergely.

 

Forrás: budakalasz.hu

Kép: budakalasz.hu