Nagyobb áteresztőképességű csomópontok, kisebb környezetterhelés, rendszeres tisztítás, zöldhullám és a kerékpáros közlekedés biztosítása – a Szentendrét átszelő 11-es főúttal kapcsolatban számos elvárás fogalmazódott meg, melyeket már mutatkozó eredménnyel képvisel a városvezetés a Magyar Közút Nzrt.-vel folytatott tárgyalásai során.
Kitartóan és kellő határozottsággal lép fel az önkormányzat a 11-es út szentendrei szakaszának üzemeltetési és forgalomtechnikai problémáinak megoldásáért. Szentendre a városrészi fórumokon felvetett kérések mindegyikével megkereste a Magyar Közút Nzrt.-t, a folyamatos tárgyalások eredményeként pedig valamennyi kérdéskörben előrelépés történt.
Takarítás
Az önkormányzat elsőként a belterületi szakasz letakarításában és a további sárfelhordás megelőzésében ért el kézzelfogható eredményeket a 11-es főút problémakörében. A város kezdeményezésére a feladatot közösen végzi a városi szolgáltató és a közútkezelő: a VSz Nzrt. géppel-kézzel lenyesi a padkát és elszállítja az anyagot, a Magyar Közút pedig biztosítja a sávlezárás forgalomtechnikáját és a szegély mellett maradó hordalék eltávolítását. Ezt követi az útfelület tisztítása seprűs kocsival. Az önkormányzat eltávolítja a vízelvezető rendszerbe került avart és az árokból a hordalékot. Ezzel a gyakorlattal a belterületi szakasz további sarasodása, porosodása megelőzhető.
Körforgalom-átépítés
Visszatérő igény az Auchan csomópont nagyobb áteresztőképességének biztosítása. Ennek érdekében a Magyar Közút Nzrt. szerint a csomópont átépítésének elrendelése várható, miután ez belekerült a szaktárca elé terjesztett programba. Az ún. turbós, jelzőlámpás körforgalommá történő átépítéshez szükséges tervek elkészítésére az árajánlatot megkérték, a szerződéskötés folyamatban van. Az átépítés az engedélyezési eljárás lefolytatását követően kezdődhet.
Jelzőlámpák átprogramozása
Árajánlatot kért a Magyar Közút a zöld hullám kialakításának tervezésére is a 11-es főúton. A tervek és az ezt követően elkészített költségvetés ismeretében a megvalósítás előtt a közútkezelő – forráshiányra hivatkozva – újbóli egyeztetést kért az önkormányzattól.
Felmerült a 11-es főúton reggel 6:00 és este 21:00 után sárga villogóra váltás kérdése is. Szentendre jelzőlámpás irányítása 3 szakaszból áll össze. A csomópontok – a Lidl áruház környékén lévő szakasz kivételével – éjszaka is folyamatos üzemben működnek Budapest irányából a Volán pályaudvarig. A Dunakorzó utáni csomópontok egy összefüggő rendszer részei, több helyen 5 sávot keresztező gyalogos- és járműmozgással, ezeken a helyeken a közútkezelő nem támogatja az éjszakai sárga villogó üzemmód bevezetését. Ugyanakkor tájékoztatásuk szerint bejelentkezés után a mellékirányok várakozási ideje legfeljebb 60 másodperc.
A Magyar Közút Nzrt. szerint a sárga villogó üzemmód beállítása a jelenlegi programok alapján nem is lehetséges, az csak új programváltási utasítással történhet. Amennyiben az átkelési szakaszon a jelzőlámpás irányítás összehangolása megtörténik, abban az esetben ezt az igény figyelembe tudják venni.
Kerékpározni szabad
Folyamatban van a 11-es főúton kerékpározás terveztetésének megrendelése is. A tilalmi táblák bevonása a tervek jóváhagyása után, a kerékpáros nyom piktogram felfestését követően történhet meg.
Csomópontok
Sikeres vezetői egyeztetést folytatott az önkormányzat az Ipar utcai csomópont költségmegosztásának rendezéséről. A közútkezelő minden önkormányzattal megállapodást köt a települési forgalomirányító jelzőberendezések üzemeltetési költségeinek megosztására. A megállapodás első lépéseként a MK Nzrt. Központi Forgalomtechnikai és Kezelői Osztálya egyeztet a várossal a műszaki kérdésekről, az üzemeltetési megállapodást majd a Pest Megyei Igazgatóság Üzemeltetési Osztálya köti meg az önkormányzattal.
A Szentlászló úti csomópont Leányfalu felőli balra nagy ívben bekanyarodást segítő áteresztőképesség növelésére a közútkezelő szerint átprogramozással lehetséges, melyet csak külső vállalkozó bevonásával tudnak elvégeztetni. Jelezték azonban, hogy amennyiben a balra kanyarodó irány hosszabb zöldidőt kap, úgy a 11-es főút egyenes irányú forgalma nagyobb mértékben torlódhat.
Az önkormányzat továbbra is folyamatosan egyeztet a közútkezelővel a 11-es főútról, az eredményekről pedig rendszeresen tájékoztatja a lakosságot.
Forrás: www.szevi.hu
